Briskeby videregående skole har lange tradisjoner for sterke faglige resultater. Frafallsproblematikken som preger videregående opplæring i Norge er så godt som ukjent hos oss.
Elevene våre er forskjellige med ulike faglige styrker og utfordringer, akkurat som alle andre ungdommer. Den eneste fellesnevneren er at alle har en hørselsutfordring. Noen har på grunn av hørselen og manglende tilrettelegging, fått huller i sin grunnkunnskap på lavere utdanningsnivåer. Vår erfaring er likevel at de aller fleste løfter seg faglig etter at de kommer til Briskeby og fortsetter på sitt utdanningsløp med et godt grunnlag.
Årsaken til våre gode resultater er:
- Små klasser og god tilrettelegging gjør at alle får med seg og blir involvert i undervisningen.
- Oppfølging av den enkelte elev ved behov.
- Et godt og trygt skolemiljø hvor alle kan være seg selv.
- En velutbygget elevtjeneste som tar vare på elevene også etter skoletid.
Vi mener at resultatene våre viser at Briskeby er en av de beste videregående skolene i landet og at vi tilbyr en unik totalpakke til eleven våre, faglig, sosialt og praktisk. Ironien er imidlertid at man må ha en hørselsutfordring for å være kvalifisert for å gå på Briskeby!
Les om vår tidligere elev, Marthe Solheim, som gikk ut fra Briskeby med bare seksere fra tiden som elev hos oss.
Frafall |
---|
År | Briskeby* | Landssnitt** |
---|
2014/15 | 3,6 % (2) | ~15-17% |
2015/16 | 2 % (1) |
2016/17 | 1,8 % (1) |
2017/18 | 1,7% (1) |
2018/19 | 2,1 % (1) |
*prosent av elevmassen (antall)
**prosent av elevmassen som begynte videregående i 2011 som ikke har fullført 5 år senere (Udir.no)
|
Beståtte eksamener |
---|
År | Briskeby | Landssnitt |
---|
2014/15 | 100 % | 90,05% |
2015/16 | 92,3 % | 92,3% |
2016/17 | 93,8 % | 92,45% |
2017/18 | 100 % | 92,3% |
2018/19 | 100 % | – |
Tallene er prosent beståtte eksamener av totalt antall avgitte av avgangselever. Landstall fra Udir.no.
|
«Miljøet er lite, dermed blir kontakten mellom lærere og elever spesielt god. Jeg opplever Briskeby som den perfekte vei til videre utdanning og jobb.»
Fredrik Sagen, tidligere elev

«På Briskeby kan man utvikle seg som menneske, og oppnå det man har potensiale til, uten å tenke på hørselshemning som et hinder. Noe av det beste med mine fire år som elev der, var følelsen av å høre til, å være normal. Årene på Briskeby ga meg de verktøy jeg trengte for å stå trygt i samfunnet.»
Hanne Ridola Augensen, tidligere elev

«Årene på Briskeby var svært viktige for meg og min personlige utvikling. Jeg bygget selvtillit og ble trygg på meg selv og min hørsel. Jeg har virkelig følt på kroppen hva Briskeby kan bety for mennesker!»
Linn Iren Holstad Johannessen, tidligere elev

«Jeg har hatt noen av mine beste opplevelser i livet på Briskeby. Å være normalt unormal. Å bli respektert, støttet og oppmuntret til å utnytte sitt potensiale. Det er en helt ubeskrivelig verdifull erfaring på livets vei.»
Sindre Falk, tidligere elev

«Briskeby ble for meg inngangen til et aktivt liv. Godt tilrettelagt læringsmiljø ga gode resultater som jeg har bygget videre på. Jeg fikk også varige vennskapsbånd og styrken til å fungere i jobb og i et hørende miljø.»
Bjørg Kampestuen-Berntzen, tidligere elev

«På Briskeby er nedsatt hørsel normalt. Hørselen vår gir oss ikke problemer i undervisningen med alle hjelpemidlene vi har til disposisjon. Vi i et miljø hvor vi er helt normale.»
Gunhild Grønsaas Sandnes, tidligere elev
