Elever som etter søknad er tatt inn på skolen har følgende rettigheter og plikter med hjemmel i privatskoleloven:
Reglementet gjelder i skoletiden, på veien til og fra skolen og for skolens digitale læringsarena.
Du har som elev ansvar for:
Hvis elever vil slutte ved skolen, må skolen ha skriftlig melding om dette. For umyndige elever må meldingen være attestert av foreldre/foresatte. Før eleven slutter, må han/hun henvende seg til kontaktlærer og rådgiver.
I følge privatskolelovens § 2-4 andre ledd gjelder opplæringsloven Kap. 9A om elevenes skolemiljø også for skoler som er godkjent etter privatskoleloven med unntak av §§ 9 A-10 og 9 A-11. Briskeby vgs skal ha et skolemiljø med nulltoleranse mot krenking, som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Skolen har ansvar for at du får:
I følge § 9 A-4 har skolen en aktivitetsplikt for å sikre at elevene har et trygt og godt psykososialt skolemiljø. I følge § 9 A-5 har skolen en skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider på skolen krenker en elev. Ved mistanke skal dette straks varsles til rektor. Rektor skal varsle skoleeier.
Så lenge du er umyndig vil skolen ta kontakt med dine foresatte når dette er nødvendig. Du ogdine foresatte kan også kontakte skolen og avtale møte med lærere, rådgivere og skolens ledelse,dersom dere ønsker det.
For ytterligere opplysninger om innholdet i samarbeidet mellom hjem og skole gjelder reglene i forskrift til privatskoleloven § 4-3.
Elevene har plikt til å møte presis til undervisningen og å delta i undervisningen i den form den blir gitt. Betegnelsen “undervisning i den form den blir gitt” omfatter blant annet vanlig undervisning i klasse/gruppe, selvstendig arbeid i grupper eller alene – på skolen, hjemme, på biblioteket eller annet sted – gjennomføring av prøver og hjemmearbeid til avtalt tid.
Alt fravær registreres i samsvar med forskrift til privatskoleloven § 3-46 og økonomiforskrift til privatskoleloven § 14.
Høyt fravær kan føre til at grunnlaget for vurdering med karakter mangler. Dette gjelder både forhalvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter.
Grunnlag for vurdering henger sammen med din aktive tilstedeværelse. Planlagt fravær skal avtales.
Fra 1. august 2016 fikk § 3-3 i forskrift til privatskoleloven en bestemmelse om at du ikke skal få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i et fag dersom du har fravær i mer enn 10 prosent av timene i faget. Du kan likevel få vurdering med karakter dersom du kan dokumentere at fraværet i mer enn 10 prosent av timene i faget skyldes slike grunner som er nevnt i bokstavene a) til g) i pkt. 8 i ordensreglementet. Du skal få et varsel om du står i fare for å ikke få karakter på grunn av fravær.
Hvis du ikke får standpunktkarakter, kan du ikke gå opp til eksamen som ordinær elev.
Vi viser til rundskrivet Udir – 3-2016, og forskriften til privatskoleloven § 3-3 siste ledd.
Du kan søke om at fravær på tilsammen 10 dager per skoleår ikke blir ført på vitnemålet dersom det er dokumentert og skyldes:
a) helse- og velferdsgrunner
b) arbeid som tillitsvalgt
c) politisk arbeid (hjelpearbeid) lovpålagt oppmøte
f) representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå
g) fravær i inntil 2 dager når dette er knyttet til religiøs høytid for medlemmer som er tilknyttet annet trossamfunn enn Den norske kirke.
Du er selv ansvarlig for å søke om dette. Bruk skjemaet på It’s Learning. Der finner du også søknadsfristen.Skolen skal trekke fra fraværet når kompetansebeviset/vitnemålet skrives ut. Det er ikke anledning til å gjøre om timefravær til dagsfravær. Fratrekk av fravær gjelder kun hele dager.
Fravær under bokstav a) helsegrunner, må vare i tre sammenhengende ukedager for å komme inn under unntaket. Det er kun fravær fra og med fjerde sykdomsdag, som dokumenteres med legeattest, som kan trekkes fra.
Dersom du har avtale om organisert studiearbeid eller skoleadministrative gjøremål med faglærer eller rektor, skal dette ikke regnes som fravær.
Vi i skolesamfunnet skal utvise god orden og atferd og ta hensyn til hverandre. Dette er viktig for å skape et godt arbeids- og læringsmiljø. Vi har sammen ansvar for å:
Å overholde disse reglene er også et individuelt ansvar.
Du har et individuelt ansvar for:
Ved fastsetting av karakter i orden vil skolen vurdere om du er forberedt til opplæringen og hvordan arbeidsinnsatsen og arbeidsvanene dine er. Dette innebærer blant annet om du er punktlig, følger opp arbeid som skal gjøres, og har med nødvendige læremidler og nødvendig utstyr til opplæringen.
Grunnlaget for vurdering i atferd er knyttet til mennesker og eiendeler, eksempelvis hvordan du oppfører deg overfor medelever, lærere og andre du kommer i kontakt med i forbindelse med opplæringen. Det innebærer også at du viser respekt for- og tar hensyn til andre og andres eiendom.
Karakterene fastsettes på grunnlag av en helhetsvurdering av elevens orden og oppførsel og dokumenterte brudd på blant annet ordensreglementet. Vurderingen av orden og oppførsel skal holdes atskilt fra vurderingen av din kompetanse i fag.
Hvis du medvirker til fusk eller forsøk på fusk, kan dette føre til at skolen iverksetter sanksjoner mot deg, se neste punkt.
Skolen forventer at du møter presis til opplæringen. Hvis du kommer ofte for sent, kan dette føre til nedsatt ordenskarakter.
Du må regne med en reaksjon fra skolen dersom du bryter reglementet. Før skolen iverksetter sanksjoner, skal det være vurdert om det er mulig å bruke hjelpetiltak eller andre reaksjonsmåter. Sanksjonene skal stå i et rimelig forhold til bruddet på ordensreglene. Det er ikke lov å straffe en gruppe for noe ett av gruppens medlemmer har gjort seg skyldig i. Når skolen har ilagt en sanksjon, må du rette deg etter denne.
Reaksjoner kan være at skolen
I tillegg kan følgende reaksjon brukes:
Dette er det din hjemfylkeskommune som fatter vedtak om. Vedtak etter disse reglene kan etter forvaltningsloven påklages til fylkesmannen.
Avgjørelser om bortvisning av elev fattes etter følgende regler:
Bortvisning gjelder hele skolebygningen.
Før det blir tatt avgjørelse om reaksjoner for alvorlig brudd på reglementet, skal du ha mulighet til å forklare deg muntlig til den som skal ta avgjørelsen. Du kan også ha med deg en som taler din sak (fullmektig) etter bestemmelsene i forvaltningsloven, dette er særlig aktuelt når en alvorlig sanksjon er varslet fra skolens side. Det skal være vurdert andre tiltak før det vedtas en alvorlig sanksjon.
Skolen skal sørge for at saken er godt opplyst før avgjørelse tas. Eventuelle sanksjoner skal stå i forhold til fakta i saken.
Vedtak om bortvisning utover en dag er et enkeltvedtak, og saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven skal følges. Skolen skal begrunne vedtaket, og du skal informeres om retten til å klage. Dersom du vil klage på enkeltvedtak, kan du be om at skolen ikke setter i verk sanksjon før klagen din er behandlet (forvaltningsloven § 42).
I følge § 3-9 i privatskoleloven skal reglementet gjøres kjent for elevene og foreldrene.
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart