Inntaksreglement

Inntaksreglement for skoletilbud på Briskeby videregående skole as

Briskeby videregående skole er et aksjeselskap som eies av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) Briskeby videregående skole er godkjent for 146 elever.

1 Innledende bestemmelser

Dette er skolens inntaksreglement slik skolen skal ha etter privatskoleloven § 3-1. Skolen er godkjent for å gi særskilt tilrettelagt opplæring for elever med dokumenterte behov etter § 2-1 bokstav f. 

Rektor gir søkere tilbud om plass, etter forslag fra skolens inntakskomité.

2 Inntaksområde

Briskeby videregående skole er åpen for elever fra hele landet.

3 Kriterier for opptak

Skolen er åpen for søkere som har hørselsutfordringer, som for eksempel ensidig eller dobbeltsidig hørselstap. Hørselsutfordringen må dokumenteres med audiogram, uttalelse fra lege eller annen sakkyndig instans.

Søkere må ha gjennomført norsk grunnskole eller tilsvarende, og ha rett til videregående opplæring for ungdom etter opplæringsloven § 5-1, eller ha rett til videregående opplæring for voksne etter opplæringsloven § 18-3 første avsnitt eller § 18-4. Voksne søkere uten rett til videregående opplæring kan også søke om opptak. 

Søkere må oppfylle kravene som stilles ved samarbeidsskoler dersom deler av opplæringen skal gis ved en slik skole. 

4 Prioritering ved opptak

Dersom det er flere søkere enn det er plasser på et studieprogram, prioriteres de som har søkt innen søknadsfristen etter følgende kriterier:

1. Ungdom med rett til videregående opplæring, hvorav søkere til vg2 og vg3 som allerede er eller tidligere har vært elev ved skolen prioriteres før andre

2. Søkere med rett til videregående opplæring for voksne som ikke fra før har studiekompetanse eller yrkeskompetanse

3. Søkere med rett til videregående opplæring for voksne som har oppnådd studiekompetanse eller yrkeskompetanse og som søker seg til et yrkesfaglig utdanningsprogram

4 Andre voksne søkere.

Søkere som kvalifiserer for opptak men som ikke får tilbud om plass, settes på venteliste. 

5 Søknadsfrist

Søknadsfristen er 1. mars. Elever som søker etter fristen kan tas inn dersom det er ledige plasser. For utdanningsprogram og programområder hvor deler av undervisningen gis på en samarbeidsskole, er søknadsfristen 1. februar.

6 Klageadgang

Avgjørelser om inntak er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2. Søkeren kan innen 3 uker etter at avgjørelsen er mottatt, klage på avgjørelsen. Klagen sendes til skolen, som behandler klagen og videresender denne til Statsforvalteren dersom skolen opprettholder det opprinnelige vedtaket. 

Reglementet gjøres gjeldende for inntaket til skoleåret 2025-2026.

Vedtatt av skolestyret 18.03.2025

Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler "cookies" for å gi deg en god brukeropplevelse. Les vår personvernerklæring