Briskebyelever på utvekslingstur til engelsk skole
”Det var en stor opplevelse for meg å treffe folk fra andre land som hadde samme hørselsproblem som meg. Det å vite at jeg ikke står alene om dette. At vi alle kan stå sammen om hvem vi er. Det som også motiverte meg var å se at de stod opp for hvem de var. Hørselen skulle ikke hindre deres framtid og drømmer.”

Utvekslingen er en del av Briskeby skole og kompetansesenters Comeniusprosjekt ”Working together to create new opportunities for hearing impaired students in different Europan countries ”. Prosjektet er dekket av EU-midler og er et samarbeidsprosjekt mellom tre videregående skoler for tunghørte, BBZ Stegen i Freiburg, Tyskland, Mary Hare School i England og Briskeby skole. Målet med prosjektet er at elevene skal besøke hverandres skoler og gjennom et forskningsprosjekt utveksle erfaringer og lære om hvordan skolesystemet og tilretteleggingen er for tunghørte elever i de respektive land.
Mary Hare School er i likhet med Briskeby en talespråklig skole. Skolen har totalt 240 elever, 70 på videregående nivå. Elevene fra Briskeby fikk en varm mottakelse og gjensynsgleden var stor, for 10 elever fra Mary Hare besøkte Briskeby i oktober.

I løpet av oppholdet fikk elevene oppleve hvordan det er å være elev på en engelsk internatskole. De bodde på internat med de engelske elevene og spiste alle måltidene der. De fikk også delta i undervisning og fritidsaktiviteter på skolen. Én dag var det utflukt til den vakre byen Bath med besøk i de romerske badene og påfølgende SPA-aktiviteter. På veien passert bussen det berømte monumentet Stonehenge.
Et høydepunkt på turen var nok dagsturen til London med byvandring, museumsbesøk, shopping og musikalen ”The Lion King”.
Comeniusprosjektet har hatt stor betydning for elevene dette skoleåret. Slik oppsummerer noen av elevene det:

”Jeg lærte mye da vi besøkte Tyskland og England. Det å møte ungdommer fra andre land som hører dårlig var en lettet følelse!”
”Jeg synes turen var kjempebra, lærte å snakke bedre engelsk og ble mer komfortabel med det. Ble bedre kjent med både de engelske elevene og de norske.”